5 tips voor wereldwijd uniforme marketing
5 tips voor wereldwijd uniforme marketing

Beste marketingmanagers van technologiebedrijven,
Wereldwijde marketingmanagers hebben soms een lastige kluif: ervoor zorgen dat elke markt die het merk bedient dezelfde boodschap ontvangt. Vooral als je te maken hebt met verschillende talen en culturen. Maar als je het lukt om je te concentreren op de nieuwste trends op het gebied van branding en design terwijl je consistent blijft in alle materialen, dan kan het potentieel van wereldwijde campagnes helemaal worden benut. In dit artikel vijf tips om internationaal consistentie te behouden in marketingcampagnes.
Vijf tips voor consistente wereldwijde campagnes die werken
Standaardiseer de merkstem in alle materialen.
Zorg dat de stem van het merk consistent is in alle materialen. De toon, stijl en taal moeten aansluiten bij de persoonlijkheid van het merk. Bijvoorbeeld: een luxe modemerk zal waarschijnlijk een andere stem hebben dan een outdoor sportartikelenbedrijf.
Verbindt je teams
Zorg voor contact tussen lokale marketeers en het wereldwijde marketingteam. Maak het gemakkelijk voor iedereen om te communiceren en laat weten dat vragen en feedback altijd welkom zijn, zelfs als er twijfel is of het een probleem is of niet. Zo voorkom je dat fouten in verschillende markten en regio's worden herhaald. Organiseer een wekelijkse online Huddle. Een kort overleg met steeds dezelfde onderwerpen. Bijvoobeeld: wat ging er goed deze week en wat ging er mis? Wat is de grootste uitdaging deze week van het team? En wat kan daarbij in de weg staan?
Centraliseer art directie
Zorg voor één centrale ontwerper die toezicht houdt op materialen. Deze ontwerper is verantwoordelijk voor het behouden van consistentie van identiteit in verschillende talen en markten, en voor het maken van materialen die aansluiten bij de behoeften van elke markt.

Pas je campagne aan op locale behoeftes
Neem culturele verschillen in acht. Wat in één markt werkt, hoeft niet noodzakelijk te werken in een andere. Maak aanpassingen aan de boodschap of het ontwerp indien nodig om aan te sluiten bij de culturele behoeften en waarden van elke markt. Vraag lokale marketeers om advies of doe onderzoek naar de doelgroep in elke markt. De cultuur in China is echt anders dan die in de VS.
Sta open voor verandering
Wees flexibel. Soms zijn er ontwikkelingen of veranderingen in de markt die aanpassingen aan de aanpak vereisen. Blijf open staan voor verandering en blijf innoveren om ervoor te zorgen dat campagnes effectief blijven.

Een mooi voorbeeld hiervan is Spotify. 41 procent van de Nederlanders gebruikt Spotify maar in Vietnam wordt de meeste muziek nog altijd beluisterd vanaf illegale verzamel cd's. Hier is dus een heel andere campagne nodig. Maar wel één met dezelfde uitstraling en stem als in Nederland.

Breng jouw innovatie soepel naar de markt. Neem vandaag nog contact met ons op.