1. OMD
  2. Blog
  3. 7 dingen die niet mogen ontbreken in een creatieve briefing

Haal alles uit je grafisch vormgever met een heldere briefing.

Creatieve brief gigapixel standard scale 4 00x

Voor een marketingmanager is er niets spannender dan een nieuw creatief project van start zien gaan. Maar een onvolledige of vage briefing kan dit enthousiasme snel temperen en zorgen voor verwarring en vertraging. Wil je er zeker van zijn dat je creatieven precies weten wat je van ze verwacht? Hier is een practische checklist voor een kristalheldere briefing (download).

Download

7 dingen die niet mogen ontbreken in een creatieve briefing


1 | Doel:

Wat wil je dat dit item doet?

2 | Merkconsistentie:

Hoe past dit item bij de rest van je merk? Pak je brandbook erbij en geef ze de richtlijnen.

3 | Doelgroep:

Wie gaat dit item gebruiken of zien? Wat wil je dat ze voelen als ze dit item tegenkomen?

4 | Aangeleverde Materialen:

Lever eventueel tekst en beeldmateriaal aan en vertel duidelijk waar en hoe ze dit moeten gebruiken.

5 | Boodschap:

Wat is de belangrijkste boodschap of het gevoel dat je wilt overbrengen met dit item?

6 | Technische Specificaties:

Geef de afmetingen, kleuren, en materiaaleisen door. Zijn er specifieke productiebeperkingen? Laat het ze weten.

7 | Deadline & Budget:

Wanneer moet het ontwerp klaar zijn en wat is het budget voor de productie?

Feedback en Revisies:

Tot slot nog wat tips over hoe je het beste kunt reageren op creatieve voorstellen.

Reageer altijd zo concreet mogelijk op de voorstellen van je creatieven. Als het niet is zoals je had verwacht reageer dan niet vanuit je emotie maar reageer op de feiten.

De vormgever heeft iets nog niet goed begrepen en je moet het gewoon nog een keer duidelijk uitleggen

Als je merkt dat je te vaak en te veel moet uitleggen, overweeg dan om te zoeken naar een vormgever die beter bij je past.

Veel succes!

Creative Director Frans van Noort

Ontdek hoe we jouw organisatie helpen groeien met mooie marketing.