Bereik meer, met minder

Het typografische logo
Bij een logo denk je misschien in eerste instantie aan een combinatie van een beeld en een naam. Maar bij een goed logo steelt maar één van die twee elementen de show.
De kunst van het weglaten maakt een logo krachtig en leesbaar. Een mooi voorbeeld daarvan is het recent ontworpen logo voor ‘Be More You’.
Terug naar de kern
Eind 2020 maakten wij kennis met Be More You. Een organisatie die trainingen geeft aan professionals waarbij coaching gecombineerd wordt met technologie. Marco Karman, oprichter, was niet gelukkig met de uitstraling van de branding. Het communiceerde niet de kern van zijn bedrijf. Aan OMD Branding de vraag om op zoek te gaan naar de juiste visuele vertaling van die kern.
Met veel schetsen hebben we gezocht naar een beeldmerk dat alles over de werkwijze van Be More You en het resultaat van de training verbeeldde. Maar al die informatie bleek helemaal niet te vangen in één ‘plaatje’.

En bovendien botste het met de verhalende naam. Het viel op zijn plek toen we tot het inzicht kwamen dat de naam zelf al het belangrijkste vertelt. De enige toevoeging werd een dubbele punt, die de verwachting verbeeldt voor de transformatie die aanstaande is.

Typografie vs. beeldmerk
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat een logo vooral herkenbaar moet zijn en het juiste onderbuikgevoel moet geven. Dat bereik je soms met typografie en soms juist met een beeldmerk. Als beeld en tekst gecombineerd worden, zal altijd maar één van de twee de hoofdrol krijgen.
Denk maar eens het logo van de NS of van Albert Heijn. Waarschijnlijk zie je het beeldmerk gelijk voor je, maar heeft de typografie nooit echt indruk gemaakt. Terwijl de logo’s van bijvoorbeeld Coca-Cola of Google zich net zo sterk in het collectief geheugen hebben vastgezet, juist alleen door de typografie.

Kill your darlings
Je kunt niet alles vertellen in een logo en gelukkig hoeft dat ook niet. Daar zijn andere middelen voor. Sterker nog: als je het aandurft om een logo uit te kleden, zal er iets overblijven wat veel beter leesbaar is. En dat komt jouw herkenbaarheid alleen maar ten goede.

Heb jij behoefte aan een frisse blik op de visuele vertaling van de identiteit van jouw bedrijf? Laat het ons weten, we denken graag met je mee!