Branding als succesfactor
Een luxe of een noodzaak voor ieder bedrijf?
Een herkenbaar logo, functionele website en een mooie huisstijl kunnen middelen zijn om als bedrijf te laten zien wie je bent en wat je doet. Maar is dit ook de definitie van branding of zien we iets over het hoofd? Als creatieve marketeer met een grafische achtergrond dacht ik dat de term branding mij wel bekend was, maar sinds ik aan de slag ben gegaan bij OMD Branding begin ik pas echt te begrijpen wat branding betekend.

In de huidige markt is digitalisering al lang geen opkomende trend meer. Veel bedrijven lopen achter de feiten aan en kabbelen door op de succesfactoren die voor hen ooit hebben gewerkt. Ondertussen is er een verschuiving gaande in de markt en heeft de consument het inmiddels voor het zeggen. Er is een overvloed aan aanbod en de wereld is kleiner dan ooit. Alles is mogelijk en nieuwe toetreders schieten als paddenstoelen uit de grond.
Wanneer je als bedrijf op dit moment nog geen gebruik maakt van social media dan speel je niet in op de huidige en toekomstige markt. Met 995 posts per seconden op alleen al Instagram is er een ware overload aan content beschikbaar. Gewoonweg iets leuks posten zonder strategie erachter gaat niet zorgen dat je opvalt. Ook als die strategie er wel is, dan zal je nooit significante conversie behalen wanneer er geen goede plek is voor je leads om te kunnen landen.

Dat is waar branding om de hoek komt kijken. Branding is een doorontwikkelde, slimme en bewezen methodiek waarmee je invloed kunt uitoefenen op het gevoel van de klant. Dit gaat verder dan de behoeften van de consument. Het gaat om het onderbuikgevoel die we allemaal van nature hebben. Dit zijn de keuzes die we maken, zonder dat we weten waarom we die keuzes maken. We willen namelijk als mens graag weten waar we moeten zijn en waar we bij moeten horen om ons goed te voelen. Om zo beslissingen te maken die ons veiligheid, geluk en gezondheid opleveren. Als koper ben je namelijk opzoek naar bevestiging, met welke groep identificeer ik mij? Welke aankopen worden er gedaan binnen deze tribe? Dit geeft de koper een veilig en goed gevoel tijdens de aankoop.

De enige manier om in de toekomstige markt te kunnen blijven concurreren, binnen een overweldigende markt, is door een sterk merk op te bouwen. Branding zorgt ervoor dat een klant niet alleen het gevoel krijgt dat hij je nodig heeft, maar er ook naar verlangt om jouw product of dienst af te nemen, omdat het een bepaalde droom voor ze waar maakt.
Ik ben daarom van mening dat branding geen luxe is, maar een noodzaak voor ieder bedrijf dat succesvol wil zijn en wil groeien. Het legt de basis voor alle promotie, reclame en marketing uitingen. Je kunt duizenden euro’s uitgeven aan marketing, maar zonder goede branding is dat hetzelfde als gokken.

Ben je opzoek naar een echte specialist op het gebied van branding die jouw bedrijf tot een sterke speler binnen jouw branche weet te maken? Neem dan contact met ons op. Wij maken Onwijs Mooie Dingen voor onze klanten en doen dat graag ook voor jou!