Toewijding aan esthetiek maakt van elk product een premium product
Toewijding aan esthetiek maakt van elk product een premium product.
Charismatische merken kenmerken zich door een duidelijk concurrerende houding, het hart op de juiste plek en absolute toewijding aan esthetiek.

Esthetiek
Omdat het de taal van het gevoel is, en in een samenleving die rijk is aan informatie en weinig tijd heeft, hechten mensen meer waarde aan gevoel dan aan informatie. Onderzoek leert ons dat 90% van onze beslissingen genomen wordt met de onderbuik. Pas als de onderbuik ja zegt kijken we of het product kan wat we nodig hebben.

Ooit leefden we in een wereld waarin we tijd in overvloed hadden en weinig informatie. Tegenwoordig is tijd schaars en verdrinken we in de overvloed aan informatie om ons heen. We zijn van een one-size-fits-all economie overgestapt naar een massa-customization economie. Hiermee is de aandacht van marketing verschoven van functies, naar voordelen, naar ervaring, naar groeps identificatie.
Natuurlijk zijn functies en voordelen nog steeds belangrijk om je product te verkopen maar persoonlijke identiteit is belangrijker geworden. Met andere woorden, verkopen is geëvolueerd van de nadruk op 'wat het heeft' naar 'wat het doet' naar 'wat je zult voelen' naar 'wie je bent'. Esthetiek is dé krachtigste tool om dat te communiceren.
Immers, we zijn geprogrammeerd om de wereld om ons heen visueel in te delen in veilig en onveilig. Goed voor ons en slecht voor ons. Hoe esthetischer iets is des veiliger we het vinden en hoe makkelijker we het kunnen onderscheiden van de rest. Esthetiek is geordend. Symmetrisch. Heeft een uitgemeten balans tussen rust en energie. En is hét signaal van de natuur om ons te vertellen dat iets goed voor ons is.

Van commodity naar premium merk
Esthetiek is zo krachtig dat het een product in een premium product kan veranderen. Een mooi voorbeeld daarvan is Rituals. Huisparfum en zeep is eigenlijk een commodity totdat er een Rituals patroon op de verpakking staat. Plotseling koop je geen luchtje maar pure verwennerij en luxe. Het gevoel dat je goed voor jezelf en anderen zorgt.

Of neem Coolblue. Het verkoopt exact hetzelfde als Bol.com en toch voelen we ons allemaal veel meer aangetrokken tot dat vrolijke blauw oranje merk. Er zijn helemaal geen saaie producten, alleen maar saaie merken. Elk merk met voldoende doorzettingsvermogen, moed en verbeeldingskracht kan een charismatisch merk worden.

Wil je van jouw prachtige product een premium merk maken? Bel Marloes. Ze verteld je er graag alles over.