Een logo is geen merk en een jurk is geen mode

Een logo is geen merk en een jurk is geen mode
Het verschil tussen een logo en een merk
Vaak wordt ons de vraag gesteld of een logo en een merk dezelfde dingen zijn? En het antwoord is nee. Een logo is een speciaal ontworpen grafisch ‘woord’ voor jouw bedrijf. (logo is het Griekse woord voor ‘woord’). Een merk is geen logo, icoon, symbool, huisstijl, advertentie of andere mogelijke uiting. Een merk is het onderbuikgevoel dat mensen hebben als ze denken aan jouw bedrijf. Een logo is geen merk net zoals een jurk geen mode is.

Mode is van iedereen tegelijk
Mode is van niemand en tegelijkertijd van iedereen. Het wordt nooit bepaald door één ontwerper of één modehuis. Het is het collectieve besef van goed en fout in kledingkeuzes. Het ontstaat door alle ervaringen met kleding om ons heen. We zien wat onze vrienden dragen (de doelgroep waar we graag bij horen). We zien kleding keuzes in magazines, billboards, advertenties, social campagnes. En we zien het op straat en in de winkels. En al die verschillende indrukken vormen een collectief besef van de norm die bepaald of we iets wel of niet willen dragen.

Hoe ontstaat de norm?
Er zijn twee soorten normen waarmee we rekening houden om te bepalen of we iets willen hebben of niet. Allereerst is er de groepsnorm, dit is het besef dat de groep waar we bij willen horen zich op een heel specifieke manier kleedt. Bij iedere groep horen ongeschreven regels over hoe je eruit moet zien. Als groepsdier laten we graag zien bij welke groep we horen door ons te kleden naar de normen daarvan.
De tweede norm is de invloed van media. Van buitenaf krijg je constant te zien wat op dit moment de norm is. Wanneer je je social media opent, de krant leest, tv kijkt, op straat loopt of een winkel bezoekt. Al deze verschillende invloeden zorgen ervoor dat je gewend raakt aan een bepaald beeld, waardoor je onbewust de neiging hebt om hieraan mee te doen.
De beslissing neem je uiteindelijk zelf. Want die jurk (of broek) kan nog zo modisch zijn, nog zo identiteit bevestigend. Als het je niet staat dan zal je deze ook niet kopen.

Merk vs. Mode
Het ontwerpen van een kledingstuk draagt uiteindelijk bij aan ‘de mode’, maar een nieuwe jurk an sich is geen mode. Als ontwerper bepaal je niet wat mode is. Wij met z'n alle bepalen dat.
En zo is het ook met merken. Als ontwerper bepalen we niet het merk. Het merk is de verzameling associaties die mensen voelen als ze kijken naar jouw dienst, logo, website etc. Met grafisch vormgeven roepen we associaties op die klanten herkennen vanuit de ervaring met jouw organisatie. We tappen in op het onderbuikgevoel van jouw merk.

Buiten winnen begint van binnen
Dat onderbuikgevoel moet kloppen bij jouw werkelijke doel en waarde in het leven. “Dit is mijn bedrijf, dit is waarom wij bestaan en dit is wat we doen.” Als het onderbuikgevoel klopt, bij het bedrijf, maak je het mensen makkelijk om voor je te kiezen. Want wat je ziet, en begrijpt klopt bij wat je voelt. Het klopt, dus het is goed. Daarom beginnen we altijd eerst met kijken naar die associaties. Want de sleutel van het hart van je klant, zit in het onderbuikgevoel. Pas als die helder zijn kun je als ontwerper zinnige uitspraken doen en keuzes maken. Pas dan kun je een logo ontwerpen waarmee je je doelgroep raakt en bevestigd in zijn keuze.

Wilt u meer weten of direct hulp nodig bij uw project?
Frans van Noort, creative director