Iconische waarde van een logo

Een logo moet de belichaming zijn van het karakter van jouw bedrijf.
Ooit was het nog wel handig om in een oogopslag het type bedrijf af te lezen uit een logo. Denk maar aan een ouderwets uithangbord. Vandaag de dag spelen er hele andere belangen mee. Ziet het er ook goed uit op een billboard? Past het ook op een pen? Werkt het als icoon voor een app? Een logo hoeft niet in één keer alles uit te leggen, maar voorop staat wel nog altijd: herkenbaarheid.

Onderscheidend
vermogen
Dit
kwam ook terug in het ontwerpproces voor een van onze klanten, het management
van paardensportcentrum Peelbergen. Binnen de paardensport branche zie je veel
vergelijkbare logo’s waarbij herkenbare elementen als hoefijzers en paarden
centraal staan. De kunst is om een onderscheidend vermogen te creëren binnen de
branche en een herkenbaar beeldmerk neerzetten. Met het inzicht: “een automerk
heeft immers ook geen auto in het logo”, durfde deze klant het daarom aan om te
kiezen voor een logo zonder paard.
De link met
paardensport werd gelegd door middel van geabstraheerde hoefijzers, maar uit
het beeldmerk spreekt vooral dat verbinding en samenwerking centraal staat bij
dit centrum. De 45 founders die de krachten bundelden om het centrum op te
richten, zijn verbeeld in de vijf losse elementen die samen één geheel vormen.
Het logo is nu net zo uniek binnen de paardensport, als de identiteit van
Peelbergen zelf.

Een logo dient niet als een beschrijving van de werkzaamheden van je bedrijf. Het moet de belichaming zijn van het karakter van jouw bedrijf. Een sterk icoon, wat met een herkenbare stijl consequent wordt toegepast en herhaald, zorgt voor een gevoel van vertrouwen.

Veelzijdig
en schaalbaar
Een
gedetailleerd element, zoals bijvoorbeeld een paard, kan verschalen
bemoeilijken. Het is goed om in de gaten te houden of het ontwerp overeind
blijft wanneer je het sterk verkleind, bijvoorbeeld voor op een pen.
Met vereenvoudigde vormen en weinig ruis is een logo veelzijdig inzetbaar. Het is dan niet alleen geschikt voor verschillende formaten, maar ook voor verschillende uitingen. Van digitaal gebruik en drukwerk, tot borduursels en zeefdrukken. Zo kun je het altijd met dezelfde impact communiceren.


Wil jij eens sparren over een nieuw logo? Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor je huidige logo? Neem gerust contact op!