1. OMD
  2. Branding
  3. Merkstijl

Merkstijl

Heb je de woorden van je merk vastgesteld? Dan is de merkstijl de laatste stap naar een succesvolle branding. Met de merkstijl bepaal je hoe je merk eruitziet, waardoor je herkenbaar bent voor al jouw doelgroepen. Met de juiste merkstijl wordt je zichtbaarheid niet alleen vergroot, maar vereenvoudig je ook al jouw marketingprocessen. Nieuwsgierig hoe we dit doen?

Wat is merkstijl?

In de merkstijl fase duik je in het uiterlijk van jouw lovebrand. Met de inzichten uit het merkconcept maak je de woorden van je merk visueel. In deze fase creëer je de spelregels voor de uitstraling van je merk. Deze spelregels doen uitspraken over verschillende punten, namelijk:

  • Het gebruik van letters; de typografie van je merk. Welke letters gebruik je? En hoe zet je ze neer?
  • Het gebruik van kleuren; wanneer gebruik je welke kleur?
  • Het gebruik van beelden; voldoen de foto’s of illustraties van je merk aan alle eisen zoals de juiste sfeer, standpunt, licht en compositie? Welk gevoel wekken je foto’s of illustraties op? En wat stralen deze foto’s of illustraties uit?
  • Het gebruik van vormtaal; welke patronen en structuren gebruik je? Op welke momenten gebruik je ze? En welke functie hebben ze?
  • Het gebruik van ritme; wissel je kleurvlakken af met wit of combineer je ze? Koppel je foto’s of illustraties aan een icoon? Is de uitstraling heel druk, of rustig? Denk maar eens aan de cover van de Story; veel afbeeldingen en verschillende type teksten. Dit geeft een drukke indruk, terwijl de NRC door de structuur van de pagina’s veel meer rust uitstraalt.

Zonder deze vaste spelregels ziet je merk er keer op keer anders uit, én dat wil je natuurlijk voorkomen! Met een duidelijke merkstijl ben je herkenbaar. Denk maar eens aan het uiterlijk van Hema, ANWB of Apple. Zonder de uitingen van deze merken daadwerkelijk weer te geven, weet je al hoe ze eruitzien. Met behulp van je merkstijl koppel je het onderbuikgevoel van anderen aan het uiterlijk van je merk. Op die manier ben je herkenbaar!

Hoe dat er in praktijk uit ziet? Kijk maar eens naar dit voorbeeld van één van onze klanten. De beelden van dit merk zijn in iedere uiting hetzelfde én dat maakt dit merk zo herkenbaar.

Merkstijl

Merkstijl ontwikkelen. Hoe doen we dat?

In de merkstijl fase focussen we ons op het uiterlijk van jouw merk. We vertalen de woorden van je merk naar krachtige, herkenbare beelden. Dit doen we aan de hand van drie verschillende stappen. Benieuwd hoe we dit doen?

Concurrentie visueel onderzoeken

Als eerst onderzoeken we hoe je concurrenten er visueel uitzien. Op die manier achterhalen we wat we zien bij concurrenten én hoe jij hier met jouw merk vanaf kunt wijken. Jules Deelder, één van de bekendste Rotterdamse dichters, zei ooit ‘Wat nergens op lijkt is echt.’ En daar zijn wij het helemaal mee eens! We ontwikkelen in deze stap een unieke uitstraling die anders is dan anderen, maar enorm goed werkt.

Stylescapes fase

Met de kennis uit alle voorgaande stappen gaan we aan de slag met drie verschillende stylescapes. Een stylescape is een soort moodboard waarin alle spelregels van de merkstijl zijn uitgewerkt. We ontdekken welke visuele aspecten goed voelen en welke minder. Zo creëren we een merkstijl die in één keer raak is.

Stijl ontwikkelen

In de laatste stap van de merkstijl fase creëren we een logo dat voldoet aan alle spelregels en boodschappen die we tot nu toe hebben gevonden. Vanuit het logo ontwikkelen we het kleurenpalet, de lettertypes en de spelregels van de beelden van jouw merk. Vanuit dit punt zie je wat een passende merkstijl met je merk doet en hoe het verschillende aspecten met elkaar verbindt.

Merkstijl ontwikkelen bij Onwijs Mooie Dingen

Nu je weet uit welke stappen de merkstijl bestaat, vertellen we graag hoe we dit precies aanpakken. Want wat analyseren we precies bij een visueel concurrentie onderzoek? En hoe ziet de stylescape fase eruit? We zullen je stapsgewijs meenemen in ons proces!

Concurrentie visueel onderzoeken

Zoals we al vertelden onderzoeken we hoe je concurrenten eruitzien. Ken je de spelregels die iets zeggen over het uiterlijk van je merk nog? Spelregels over letters, kleuren, beelden en vormtaal bijvoorbeeld. We onderzoeken deze spelregels stap voor stap bij je concurrenten en kijken wat er opvalt; welke kleuren zien we vaak terugkomen? Is er een bepaald ritme dat meerdere concurrenten gebruiken? Zo kunnen we afwijken van je concurrenten en ontwikkelen we iets unieks dat bijdraagt aan het onderbuikgevoel van je merk. Op die manier leg je niet alleen in woorden uit wat jou anders maakt dan anderen, maar laat je dit ook zien.

Stylescapes fase

Onze creatieven staan te springen om aan de slag te gaan met de visualisatie van jouw merk. We brieven drie van onze ontwerpers met alles wat we tot nu toe hebben opgehaald. Vanuit dat punt ontwikkelen zij, afzonderlijk van elkaar, een stylescape. Dit levert drie totaal verschillende stijl voorstellen op, die tegelijkertijd alle drie perfect aansluiten op de woorden van je merk. De ontwikkelde stylescapes bevinden zich tussen de juiste ratio en kernemoties. En voldoen aan alle spelregels die een merkstijl nodig heeft. Deze stylescapes leggen we vervolgens voor aan onze klanten. Waar krijg je een goed gevoel van en wat spreekt je minder aan? Door drie verschillende stylescapes te presenteren, wordt het voor onze klanten makkelijker om aan te geven welke elementen hun aanspreken. Je hoeft niets af te keuren, maar enkel te benadrukken wat je fijn vindt. De mening van onze klanten levert ons een boodschappenlijstje op met wensen voor de uiteindelijke stijl. Op die manier ontwikkelen we een merkstijl die scoort; bij onze klanten én bij jouw doelgroep.

Stijl ontwikkelen

En dan is het tijd om de stijl van jouw merk definitief te maken! Onze ontwerpers maken een logo die aan de wensen van onze klanten voldoet. Vanuit het logo leiden we de andere elementen van een merkstijl af. Denk maar eens aan de kleuren, de beelden en lettertypes van je merk. Zijn we daarmee klaar? Dan ontwikkelen we verschillende mockups, oftewel de mogelijke marketing uitingen van je merk. Vanuit dit punt komt jouw merk tot leven; je ziet dat branding jouw merk heeft omgetoverd tot een écht lovebrand.

Waarom kies je voor Onwijs Mooie Dingen?

De specialisten van Onwijs Mooie Dingen lopen iedere dag opnieuw een creatief proces door. Met onze unieke werkwijze halen we binnen één dag alle relevante informatie bij onze klanten op. Zo kost het jou weinig tijd en energie én kunnen wij snel aan de slag! We Leggen je graag stap voor stap uit wat we doen, zodat je precies weet wat je kunt verwachten. Binnen 6-10 weken werken we naar drie fantastische presentaties toe, waarin we jou net zo happy maken als wij.