Merkstijl
Merkstijl
Hebben we de woorden van je merk vastgesteld? Dan is de merkstijl (of huisstijl) de laatste stap naar een succesvolle branding. Met een merkstijl leggen we vast hoe je merk eruitziet, waardoor je herkenbaar bent voor al jouw doelgroepen. Met de juiste merkstijl wordt je zichtbaarheid niet alleen vergroot, maar vereenvoudig je ook al jouw marketingprocessen. Nieuwsgierig hoe we dit doen?
Wat is merkstijl?
In de merkstijl fase duiken we in het uiterlijk van jouw lovebrand. We maken de boodschappen van je merk visueel met een aantal simpele, heldere en eenvoudig toepasbare spelregels voor het uiterlijk van je merk. Simpel, zodat iedereen ze begrijpt, helder zodat ze voor 1 uitleg vatbaar zijn en je marketingteam dus veel minder hoeft bij te sturen, en eenvoudig toepasbaar zodat je marketing snel en efficiënt geproduceerd kan worden. Bovendien zorgen de spelregels ervoor dat iedere boodschap vanaf nu af aan bijdraagt aan je merk, het onderbuikgevoel van je organisatie.
De spelregels doen uitspraken over de volgende merkelementen:
- Typografie; de vormgeving van je teksten.
- Kleurpallet; de kleuren van jouw merk en de toepassing in je marketing.
- Beeld; spelregels op alle niveaus in de 2 bepalende beeldcategorieën.
- Vormtaal; spelregels voor toepassing van patronen en structuren.
- Ritme; spelregels voor de positionering van alle hiervoor genoemde elementen.
Met deze spelregels voorkom je dat je marketing team bij iedere productie opnieuw beslissingen moet nemen over je uiterlijk. Zonder deze vaste spelregels kost het produceren van marketing tot 300% extra tijd, ontstaat er bij iedere productiestap twijfel of onenigheid en ziet je merk er keer op keer anders uit. Met een duidelijke merkstijl ben je herkenbaar en koppel je het onderbuikgevoel van anderen aan het uiterlijk van je merk.
Hoe dat er in praktijk uit ziet? Kijk maar eens naar dit voorbeeld van één van onze klanten. De beelden van dit merk zijn in iedere uiting hetzelfde én dat maakt dit merk zo herkenbaar.
Merkstijl ontwikkelen. Hoe doen we dat?
Het uiterlijk van jouw merk ontwikkelen we in drie slimme stappen. Benieuwd hoe we dit doen?
Concurrentie visueel onderzoeken
Als eerst onderzoeken we hoe je concurrenten er visueel uitzien. Op die manier achterhalen we wat we zien bij concurrenten én hoe jij hier met jouw merk vanaf kunt wijken. Jules Deelder, één van de bekendste Rotterdamse dichters, zei ooit ‘Wat nergens op lijkt is echt.’ En daar zijn wij het helemaal mee eens! We ontwikkelen in deze stap een unieke uitstraling die anders is dan anderen, maar enorm goed werkt.
Stylescapes fase
Met de kennis uit alle voorgaande stappen gaan we aan de slag met drie verschillende stylescapes. Een stylescape is een soort moodboard waarin alle spelregels van de merkstijl zijn uitgewerkt. We ontdekken hoeveel ruimte er eigenlijk is voor creatieve keuzes en welke visuele aspecten goed voelen en welke minder. Deze inzichten vertalen we door naar een merkstijl die in één keer raak is.
Stijl ontwikkelen
In de laatste stap van de merkstijl fase creëren we een logo dat voldoet aan alle spelregels en boodschappen die we tot nu toe hebben gevonden. We ontwikkelen varianten van een logo, kleurenpalet, de lettertypes, vormtaal en de spelregels van de beelden van jouw merk. We laten in toepassingen zien wat de merkstijl met je merk doet en hoe het verschillende aspecten met elkaar verbindt.
Merkstijl ontwikkelen bij Onwijs Mooie Dingen
Nu je weet uit welke stappen de merkstijl bestaat, vertellen we graag hoe we dit precies aanpakken. Want wat analyseren we precies bij een visueel concurrentie onderzoek? En hoe ziet de stylescape fase eruit? We zullen je stapsgewijs meenemen in ons proces!
Concurrentie visueel onderzoeken
Zoals we al vertelden onderzoeken we hoe je concurrenten eruitzien. In het hoofd van je doelgroep is er in iedere categorie maar ruimte voor 1 winnaar. Ken je de spelregels die iets zeggen over het uiterlijk van je merk nog? Spelregels over letters, kleuren, beelden en vormtaal bijvoorbeeld. We onderzoeken deze spelregels stap voor stap bij je concurrenten en kijken wat er opvalt; welke kleuren zien we vaak terugkomen? Is er een bepaald ritme dat meerdere concurrenten gebruiken? Zo kunnen we afwijken van je concurrenten en ontwikkelen we iets unieks dat bijdraagt aan het onderbuikgevoel van je merk. Op die manier leg je niet alleen in woorden uit wat jou anders maakt dan anderen, maar laat je dit ook zien.
Stylescapes fase
Onze creatieven staan te springen om aan de slag te gaan met de visualisatie van jouw merk. We brieven drie van onze ontwerpers met alles wat we tot nu toe hebben opgehaald. Vanuit dat punt ontwikkelen zij, afzonderlijk van elkaar, een stylescape. Dit levert drie totaal verschillende stijl voorstellen op, die tegelijkertijd alle drie perfect aansluiten op de woorden van je merk. De ontwikkelde stylescapes bevinden zich tussen de juiste ratio en kernemoties. En voldoen aan alle spelregels die een merkstijl nodig heeft. Deze stylescapes leggen we vervolgens voor aan onze klanten. Waar krijg je een goed gevoel van en wat spreekt je minder aan? Door drie verschillende stylescapes te presenteren, wordt het voor onze klanten makkelijker om aan te geven welke elementen hun aanspreken. Je hoeft niets af te keuren, maar enkel te benadrukken wat je fijn vindt. De mening van onze klanten levert ons een boodschappenlijstje op met wensen voor de uiteindelijke stijl. Op die manier ontwikkelen we een merkstijl die scoort; bij onze klanten én bij jouw doelgroep.
Stijl ontwikkelen
En dan is het tijd om de stijl van jouw merk definitief te maken! Onze ontwerpers maken een logo die aan de wensen van onze klanten voldoet. Vanuit het logo leiden we de andere elementen van een merkstijl af. Denk maar eens aan de kleuren, de beelden en lettertypes van je merk. Zijn we daarmee klaar? Dan ontwikkelen we verschillende mockups, oftewel de mogelijke marketing uitingen van je merk. Vanuit dit punt komt jouw merk tot leven; je ziet dat branding jouw merk heeft omgetoverd tot een écht lovebrand.
Waarom kies je voor Onwijs Mooie Dingen?
Onwijs Mooie Dingen haalt met eigenzinnige methodieken snel scherpere inzichten op en vertaalt die in een helder proces naar kloppende branding. We geven je vanaf stap 1 rationele argumenten om zelfverzekerd beslissingen te nemen in een creatief proces. We meten vooraf en achteraf heel precies wat er nodig is en wat de impact is. We nemen je vanaf stap 1 mee aan de hand . We Leggen je stap voor stap uit wat we doen, zodat je precies weet wat je kunt verwachten. Binnen 6-10 weken werken we naar drie fantastische presentaties toe, waarin we jou net zo happy maken als wij.