Branding

Als wij branding zeggen, denk je waarschijnlijk direct aan grote merken zoals Coca-Cola, Google of Apple. Niet zo gek, want deze merken hebben hun branding tot in de puntjes verzorgd. Wat dat oplevert? Dat je organisatie onmisbaar wordt in het leven van je doelgroepen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw merk als lovebrand de markt betreedt? We delen graag ons geheim met je!

Branding

Wat is branding?

Om jouw merk om te toveren tot lovebrand, gaan we terug naar de basis. Want wat is een merk eigenlijk? Merkgoeroe Marty Neumeijer zegt: “een merk is het onderbuikgevoel van anderen als ze aan jouw organisatie denken.”

Dat onderbuikgevoel ontstaat al vanaf het moment dat iemand voor de eerste keer in contact komt met je organisatie. Het zorgt ervoor dat klanten bij je terugkomen en dat collega’s met veel enthousiasme bij je blijven werken. Je merk is je gunfactor en daar speelt communicatie een belangrijke rol in.

Vanaf dit punt spreken we over branding. We kunnen branding zien als een soort schoenendoos vol met eenvoudige, duidelijke spelregels voor tekst en beeld. Deze spelregels zorgen ervoor dat alle vormen van communicatie op de juiste manier bijdragen aan je merk.

Hoe dat er in praktijk uitziet? Denk maar eens aan KPN en Coolblue. Stel je voor; je hebt een nieuwe oplader voor je telefoon nodig, waar koop je die dan? Als consument koop je niet alleen het product dat je nodig hebt, maar ook de beleving. Je koopt de klantreis om het product heen, en die is bij Coolblue anders dan bij KPN. Dit begint bij het gemak op de website en eindigt bij de snelle levering aan de deur. De beleving sluit veel beter aan op de wensen van de doelgroep én dat zie je terug in alle boodschappen van Coolblue. Zo draagt alle Coolblue marketing bij aan het bouwen van een lovebrand.

Wat levert branding jou op?

Als de branding van je merk klopt, groeit je bedrijf harder. Klanten kopen meer tegen hogere prijzen voor een langere tijd. Nieuwe collega’s werken liever voor jou als voor de concurrent en zakelijke partners willen graag met jou geassocieerd worden.

Sterke merken presteren veel beter dan gemiddelde bedrijven. Dat is goed te zien als je kijkt naar de waardeontwikkeling van de aandelen van de beste merken ter wereld (Brandz portfolio) versus de waarde van de S&P500 (een mandje aandelen met daarin bedrijven van over de hele wereld in allerlei sectoren en met allerlei muntsoorten) en de MSCI (de toonaangevende index voor de wereldeconomie).

Best brands Tekengebied 1

Sterke merken verkopen gemiddeld 3x zoveel als zwakke merken volgens een groot onderzoek door Kantar Millward Brown dat winkelgedrag analyseerde. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat sterke merken een 13% meer mogen vragen voor hun producten en vier keer zoveel kans hebben om te groeien in de volgende 12 maanden.

Branding maken. Hoe doen we dat?

Met ons vier-stappenplan tillen we de branding van jouw merk naar een hoger niveau. We vertellen je hier graag meer over!

1) strategie

Onderzoek naar gevalideerde (kloppende) inzichten over jou, je markt, je doelgroepen, en je concurrenten. Om scherp te krijgen wat de kaders zijn voor jouw markting.

2) concept

We vertalen deze kaders naar spelregels voor de belangrijkste woorden in je marketing.

3) stijl

En vervolgens vertalen we dit naar spelregels voor je uiterlijk.

4) manual

Uiteindelijk leggen we alle spelregels vast in een handig naslagwerkje voor het maken van je campagnes en marketingmiddelen. Het brandboek of huisstijl handboek.

Stap 1: De merkstrategie bepalen

De branding van jouw merk moet passen bij wie je bent. Daarom duiken we samen binnen één dag in de identiteit van je organisatie. Dit noemen we de brandsprint. Met behulp van verschillende modellen halen we alle waardevolle inzichten op die we gebruiken om de beste merkstrategie te bepalen. Je kunt de brandsprint zien als puzzelen. Als het laatste puzzelstukje op zijn plek ligt, weten we precies waar jouw uitingen op moeten focussen én hoe dit het krachtigst overkomt.

IMG 7277 2

Stap 2: Aan de slag met het merkconcept

Als de eerste stap is gezet, kunnen we ons buigen over het merkconcept. In deze stap geven we woorden aan je merk. We ontwikkelen een naam (wat ben ik en hoe voel ik?), een slogan (wat maakt mij uniek en waardevol?) en een descriptor (wat doe ik?). Woorden geven een scherp en diep inzicht in de betekenis van je merk. Dit is een belangrijke stap voordat we aan de slag kunnen met de visuele kant van je branding; de merkstijl. Woorden zijn een onmisbare basis voor jouw lovebrand.

Concept2

Stap 3: De juiste merkstijl ontdekken

Nu de merkstrategie en het merkconcept een krachtige kern vormen, starten we met het proces dat leidt naar een passende merkstijl; het logo en de huisstijl. We onderzoeken hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten en hoe je visueel uniek en authentiek kunt zijn. We ontwerpen verrassende stijlelementen en eenvoudige spelregels die iedereen begrijpt en kan toepassen. Op die manier kan jouw huisstijl niet verwateren.

IMG 2390

Stap 4: Creëren van een brandbook

In deze laatste stap geven we je handvatten mee voor de branding van jouw merk. In het brandbook vind je alle voorgaande stappen terug. Dit is een eenvoudige en heldere handleiding met spelregels voor jezelf, en iedereen die aan jouw marketing werkt. Zo beheer je moeiteloos de kwaliteit van je marketing!

BRANDBO Ok3

Waarom kies je voor Onwijs Mooie Dingen?

Met onze unieke werkwijze maken we het brandingsproces helder en overzichtelijk voor iedereen. We lopen vlot een creatief proces door dat vol wetenschappelijke hacks zit. Binnen één dag halen we alle informatie bij jullie op die onze creatieven nodig hebben. Dit kost je als klant weinig tijd en energie én zo kunnen wij direct aan de slag met de branding van jouw merk! We leggen jou en je team stapsgewijs uit waar we mee aan de slag gaan, zodat je precies weet wat je kunt verwachten en net zo enthousiast wordt als wij. Binnen 4-8 weken werken we in drie korte presentaties toe naar een geweldig resultaat met de wow-factor voor jou en je doelgroep.